Hvordan GROHE er nyskabende inden for massagebruser teknologi

For GROHE ingeniør Mirja Bensing er en god bruseoplevelse altafgørende. Dette kommer måske ikke som nogen overraskelse, da hun arbejder med sprayudvikling til brusere. Som ingeniør tester hun både prototyper og slutprodukter. Hun er også involveret i produktudvikling. For nylig havde Mirja en banebrydende idé til at skabe mere effektive brusehoveder: GROHE bruselaboratorium. Mirja udvikler en metode til tests af brusehoveddesign. Hendes mål er at forbedre bruseoplevelsen generelt på en samtidig effektiv måde.

"Vi tester altid brusehoveder med nye spraytyper for brister og funktionalitet," siger hun. "Alligevel har vi aldrig undersøgt, hvor gode vores spraymønstre virkelig er, og hvordan vi kan optimere dem yderligere. Især hvad angår beskyttelse af miljøet."

At reducere vandmængden er ikke nok, når man vil spare vand. Enhver der har forsøgt at skylle shampoo ud af deres hår ved, at det tager meget længere tid, når der kommer mindre vand ud af brusehovedet. Derfor arbejder Mirja på et testsystem til fremtidens brusere. Som følge af hendes arbejde har GROHE og shampooproducenten Henkel indgået et samarbejde for at udvikle GROHE bruselaboratorium. Testene udføres nu ved hjælp af Mirjas enkle, men effektive system. Jagten efter det bedste og mest miljøvenlige brusehoveddesign er begyndt.

PÅ BESØG I BRUSELABORATORIET: SØGEN EFTER DET BEDSTE VANDBESPARENDE BRUSEHOVED

Bruselaboratioriet består af to identiske teststeder - et hos GROHE og det andet hos Henkel. Dette gør det muligt at sammenligne de to uafhængige resultater retfærdigt. Shampoo-firmaet udfører deres eksperimenter ud fra et kemisk perspektiv, mens GROHE gør det ud fra et teknisk synspunkt. GROHE undersøger alt, der er relateret til brusehovedet selv samt inspektion af vandets uklarhed før og efter skylningsprocessen. De undersøger også strømningskonsistens, især med lave vandtryksscenarier i tankerne.

Mirja byggede selv testbænken hos GROHE. Hendes bruselaboratorie er placeret bag ved det store GROHE laboratoriekompleks og ligner et lille bruseinstallation. På gulvet er der en Henkel-sponsoreret prøvedukke. Dukken har kortklippet hår, som afslører det betydelige antal skylninger, der allerede er foretaget gennem dens kore levetid. Et andet hoved med lidt længere hår, der stadig er intakt venter allerede foran bruseren til fremtidig brug.

VANDBESPARENDE FORSKNING: DEN ULTIMATIVE MASSAGEBRUSER

Konceptet med bruselaboratoriet er meget simpelt. "Vores testprocedure ser således ud" forklarer Mirja. "Vi installerer bruserhovedet. Vi gør håret vådt, og så putter vi shampoo i det. Derefter skyller vi, skifter brusehoved eller spraytype, shampoo puttes i håret igen og skylles ud. Endelig sammenligner vi resultaterne."

Hastigheden på vandgennemstrømningen gennemgås, såvel som den tid det tager at vandet bliver gennemsigtigt. En række tests involverer for eksempel måling af, hvor hurtigt shampooen skylles ud ved forskellige temperaturer. Temperaturen er det eneste, der ændrer sig under dette forsøg, mens spraytypen og vandmængden forbliver de samme. Med kun en enkelt variabel er Mirja og hendes hold i stand til at finde ud af præcis, hvor forskellene i deres resultater ligger.

Et lille stykke plast spiller en vigtig rolle i testene: flow regulatoren. Den er indbygget i størstedelen af GROHEs massagebrusehoveder og er uundværligt i mange områder. Et eksempel er det amerikanske marked, hvor vandforbruget er strengt kontrolleret. En flow regulator sikrer, at den samme mængde vand altid strømmer fra spraypladen uanset vandtrykket i røret. Overvejelser som disse er kernen i Mirjas forsøg på at skabe et brusehoved til situationer med lavt vandtryk.

Mirja har undersøgt emnet fra alle vinkler. Efter at have udviklet sit bruselaboratorium i løbet af et års langt opstartsfase, er testene for alvor begyndt at tegne et billede af bedste miljøvenlige brusehoved. Dog skal forsøgsmodellerne igennem nogle flere bade, før målet om energieffektivitetsmærket kan opnås.

Fotograf: RAMON HAINDL