Bedste trends: Fra bæredygtigt design til intuitiv interaktion

Det interne designteam hos GROHE forstår vigtigheden af ​​at følge udviklingen. At vide, hvad der sker inden for indretningsdesign i det kommende år, har for eksempel stor betydning. I løbet af de sidste 12 måneder har designteamet rejst over hele verden. De har besøgt de vigtigste udstillinger, der påvirker de nyeste stilarter og trends, som ses i 2019. Deres resultater markerer de vigtigste designtendenser for året og identificerer de ideer, de materialer og den æstetik, der vil blive efterspurgt fra designere og arkitekter såvel som forbrugere. Vi har samlet højdepunkterne af deres resultater og kogt det ned til de fem største trends. Fra bæredygtigt design til fortidens visioner realiseret med et moderne touch - der er noget for alle.

Bæredygtigt design: Genbrug, genanvend, tænk nyt

Der har i de seneste år været en øget efterspørgsel efter bæredygtighed og især bæredygtigt design. I år gik emnet dog hånd i hånd med mere opmærksomhed rettet mod kraftig tekstur og visuel tiltrækningskraft. Bæredygtigt design behøver ikke at falde udenfor det spektakulære. Den svenske virksomhed Bolon viste for eksempel mosaikgulve lavet af vinylaffald. Alusid præsenterede silicasten, en overflade der er robust nok til at blive brugt både inde og ude og er skabt af genbrugsglas og porcelæn. London-baserede Charlotte Kidger bidrog med legende elementer af kaotiske farver med sin Industrial Craft furniture udstilling. Kidger bruger polyuretansk skumstøv, et biprodukt fra andre fremstillingsmetoder, til at skabe fritstående håndvaske og borde, borde og siddepladser. De multifarvede resultater både hylder og genopfinder affaldsmaterialet.

Fotograf: Louise Oats

Håndværk og industri: elementer fra to verdener forenes

Selvom det stadig er i startfasen, så er 3D-print i fokus for mange designere i år. Designerne begynder at rykke sig fra den industrielle anvendelse til at forene sig med håndværksteknikker. Dirk Vander Kooij beskriver for eksempel sit værk som "en balance mellem det funktionelle og det fantastiske". Vander Kooij udstillede vaser og belysningselementer skabt med 3D-printteknikker med lav opløsning. Vasernes ujævne struktur giver et særpræget, håndlavet fornemmelse af arbejdet. I mellemtiden udforskede brillemærket Kite mulighederne for skræddersyede, 3D-printede glasstel. Kites bestræbelser er en bemærkelsesværdig kommentar til fordelene ved teknologiens brugerdefinerede potentiale.

Nostalgi: Redefinerer retro i den digitale tidsalder

Forestil dig at du lytter til en kassette på dit Formica-bord, mens du venter på et opkald på din Bakelite-telefon. Det er essensen af ​​'nostalgi'-tendensen, der med retroteknologi, mønstre og overflader bliver genfødt i den digitale tidsalder. Denne tendens rettet mod nostalgi fremhæver både fysiske objekter og ideen om ægthed i design. Beatie Wolfes kunstmusik i Digital Age-udstillingen hos V&A i London udforskede, hvordan retroteknologi giver den yngre generation af digitalt indfødte en følelse af højtidelighed og historiefortælling i forhold til musik. Faktisk har mange designere udstillet genstande, der kan betegnes som "analog plus" med digital teknologi præsenteret i opmuntrende, firkantede indpakninger fra fortiden.

Fotograf: Dexter Robinson

Intuitiv interaktion: Berøring og gestus

Vi ser i stigende grad en præference for åbne kontorer og hjemlige rammer over traditionelle kontorer. En udryddelse af grænserne mellem bolig- og kontordesign samt et behov for både privatliv og fleksibilitet er fremspirende og får større og større betydning. Møbelmærke Missanas højryggede loungestole er perfekte til at få lidt "mig-tid". Arpers Kiik kollektion, designet af Ichiro Iwasaki, forudser en trend inden for såkaldte "islands for gathering", som består af siddepladser, fodskamler og konsoller. Elegante rumdelere og bevægelige modulære elementer var også i fokus, da det skaber adskillelse mellem arbejde, hvile og lege.

Fotograf: Marco Covi

Hvilke tekniske udfordringer oplevede i?

Vores ingeniører kunne se potentialet i Atrios design. Jeg er virkelig taknemmelig over, hvordan de formåede at omfavne designvisionen og få alle de tekniske elementer til at fungere. De har virkelig udført et imponerende pertentligt og geometrisk stykke arbejde med Atrio. Det er lige netop her at præcision spiller ind. Al den håndgribelige feedback, håndværket, kvaliteten, det håndlavede aspekt - det er alt takket være deres indsats.

Hvordan har folk modtaget produktet indtil videre?

Først testede vi det sammen med nogle få kunder samt arkitekter, som vi havde et godt forhold til. Vi arbejder meget med projekter, som strækker sig over to til fem år - store arkitektprojekter - og responsen som vi fik, da vi satte Atrio på bordet var ganske enkelt overvældende. Atrio er virkelig et ikon. Den er smuk, fleksibel og den er enkel. Vi har designet noget, som giver arkitekter og forbrugere mulighed for at designe rum på mange forskellige måder.

Hvilke fremtidsplaner har I for Atrio?

Vi har lige lanceret Atrio i vores GROHE Colors farveserie. Atrios design er så gennemgående neutralt, at vi tror, at dette ikon er det perfekte element til at udtrykke nye farver og forskellige finish i badeværelset.