Find Showrooms & Installatører
Showrooms
  • Showrooms
  • Installatør
  • Byggemarkeder
  • Webshop

Min notesblok

Du har ikke valgt nogen produkter

Når du har tilføjet dine produkter til din notesblok kan du downloade listen her.

0 Produkter
Download som PDF
Slet alle

Produkterne er allerede lagret på din notesblok

Courtneys koral: 'Artivisten' der lader bølgerne gå højt for at redde verdenshavene

Et livagtigt rev af røde, gullige og grønne koraller træder frem fra halvskjulte lommer af ametyster og violette glimt. De naturligt snoede og krumme former skaber et spil i rummet, som om de var i bevægelse. Du vil blive tilgivet for at vente tålmodigt på, at en klovnfisk skulle svømme ud fra en af anemonerne. Netop så livagtigt er Courtney Mattisons moderne keramik. Men parallellerne til virkeligheden ender ikke her. Den levende og farverige koralby er omgivet af skelethvide koraller. Tomme skaller og åndsforladte aftryk tegner et meget anderledes billede. Budskabet bag dette mesterværk er stærkt.

Courtney Mattisons værk er skabt ud fra et ønske om at redde koralhavene fra den truende forurening.

Mattison er både kunstner og aktivist og kommer fra San Francisco. I en ung alder blev hun fascineret af korallernes smukke undersøiske økosystemer. Koralhavene er vurderet til at have den største biologiske diversitet på planeten og er rigere på liv end livet i vores tropiske regnskove. I de senere år er der dog opstået tvivl om, hvorvidt koralhavene vil overleve i fremtiden. Som svar genskaber Mattison naturens udfordrede "undersøiske byer" i hendes keramiske koralinstallationer.

"Jeg elsker koralrevene for at være eksotiske, forskelligartede og ofte giftige," forklarer hun. På trods af hendes fascination har Mattison en alvorlig agenda.

At gøre oprør: Kunst og oprør gennem moderne keramik

I virkeligheden er koraller stærkt truet af forurening i havene. Og vores forbrug af ikke-genanvendeligt plast til flasker, sugerør, emballeringsmaterialer og så videre fortsætter. Konsekvenserne af vores handlinger er nu regelmæssigt udstillet. Blegningen af Great Barrier Reef er for eksempel et wake-up-call i manges øjne.

I et forsøg på at redde disse smukke farver fra at blegne, overfører den selvproklamerede 'artivist' hendes marinebiologiske baggrund til sine skulpturelle værk, hvilket får bølgerne til at gå højt i forsknings- og kunstverdenen. Mattisons foretrukne materiale er keramik, hvortil hun bruger calciumcarbonat (som koraler er lavet af) som ingrediens i glasuren. På den måde tegner Mattison nydeligt en anderledes streg mellem hendes agenda og hendes arbejde. Da calciumcarbonat er et skrøbeligt materiale, imiterer det på fornemmeste vis de tynde, komplekse koraller. Et skrøbeligt værk i skrøbelige tider.

Arbejdet som en artivist har til formål at udfordre og provokere tilskueren til at blive mere socialt og miljømæssigt berørt. Det giver derfor god mening, at Mattisons speciale forsøger "at skabe et monument over situationen for koralrevene, som i sig selv gør sig til fortaler for miljøforvaltning og politisk forandring."

Vores Forandrede Have I: Et koralrevs historie

Resultatet af hendes arbejde var en særlig rekonstruktion af koraller, som mundede ud i en betagende installation med titlen "Vores Forandrede Have I: Historien om et koralrev". Den tårnhøje keramiske skulptur var næsten fem meter høj, mere end tre meter lang og vejede over 680 kilo. Dens tilstedeværelse sammenkoblet med dens budskab gjorde indtryk. Slimede alger og blomstrende røde koraller koblet sammen med ødelagt, bleget og imiteret rev.

Med kunstneres egne ord, er der "en følelse af håb om genskabelse, som også afspejles i interviewdeltagernes insisteren på, at håbefulde billedsprog vil inspirere til handling mere end at portrættere undergang."

Hvid ved siden af ​​intense farver fremhæver farerne ved koralblegning

Courtney Mattison overfører sin marinebiologiske baggrund til hendes fine skulpturværk.

Hendes livagtige værk indeholder "en følelse af håb om genoprettelse"

PORTRAIT: David Decoteau